Az elektromechanikus motortér zár működése
Az elektormechanikus motortérzár a nyitókar és a motorháztetőzár közé a nyitóbovden megszakításával, a tartozékként szállított tartó konzol segítségével a doblemezre vagy a zárhídra van szerelve a típus adta lehetőségek szerint. Az eszköz egy szabadonfutó szerkezet, ami a szabadonfutó elemeket állandóan összereteszelt állapotban tartja, tehát a motorháztető állandóan nyitható állapotban van. A riasztóberendezés bekapcsolásakor és/vagy a gyújtáskapcsoló kikapcsolásakor a szerkezetbe épített kapcsoló áram alá kerül, és a nyitókar megmozdításának pillanatában feszültséget ad a reteszelő csap mozgató elemének, ami megszünteti a szabadonfutó elemek összereteszeltségét, tehát megszűnik a nyitókar és a motorháztető zár kényszerkapcsolata és a zár nem nyitható. Amikor a nyitókar alaphelyzetbe kerül, a kapcsoló elveszi a feszültséget a reteszelő csap mozgató eleméről, és a szerkezet visszaáll alaphelyzetbe. A riasztóberendezés kikapcsolásakor és/vagy egy kapcsoló(gyújtás) bekapcsolásakor a szerkezetbe épített kapcsoló áram ellátása megszűnik, tehát mivel feszültség hiányában a szabadonfutó elemek összereteszeltsége a nyitókar meghúzásakor nem szűnik meg, a zár és a nyitókar kényszerkapcsolata megmarad, a zár üzemszerűen nyitható. Az eszköz áramfelvétele riasztóberendezés bekapcsolt és/vagy egy kapcsoló (gyújtás) kikapcsolt állapotában csak a nyitókar meghúzásakor van, ami 130-140 mA, viszont a kar elengedésével az áramfelvétel megszűnik. Előnye hogy akkumulátor lemerülése vagy a vezérlés bármilyen meghibásodása esetén is a motorháztető nyitható marad.